وب سایت فروشگاهی باغ سر | عرضه محصولات باغات شمال

مقایسه تفاوت های برنج کشت اول، کشت دوم و چین دوم (دونوج)

 

مقایسه انواع برنج

کشت اول برنج در تمام استان ها از فروردین ماه آغاز شده و نهایتا در مرداد ماه برداشت می شود. این کشت در حالت خلاصه شامل آماده سازی بذر، تهیه خزانه، آماده سازی زمین، پاشیدن بذر ها در خزانه، نشا، وجین، سم پاشی و برداشت برنج می شود. چند سالیست که در بعضی شهرهای شمالی، کشاورزان پس از برداشت کشت اول به سرعت اقدام به آماده سازی زمین و نشا مجدد برنج می پردازند که بذرهای آن را از یک ماه قبل آماده کرده اند.

مراحل نگهداری و کشت دوم برنج همانند کشت اول می باشد و تفاوتی از این لحاظ ندارند. برداشت این برنج نیز در ماه آبان انجام می شود. نگهداری این برنج در ابتدا نیاز به آب زیادی دارد، چرا که نشای آن در اوج گرمای مرداد ماه انجام می شود و بخار سطحی آب در این زمان بسیار زیاد است. به همین دلیل تنها کشاورزانی که از قابلیت آبیاری زمین خود به واسطه چاه مجزا یا نزدیکی به رودخانه با آب دائمی مطمئن هستند اقدام به کشت دوم می کنند.

کشت دوم بر خلاف نظر معدودی افراد، از پخت و عطر بهتری نسبت به کشت اول برخوردار است. بهره وری از آب باران پاییزی و آفتاب متفاوت آن به عقیده بسیاری، طعم برنج کشت دوم را بهتر می کند. همچنین به دلیل اینکه فاصله آخرین سم پاشی کشت دوم تا برداشت آن، زمان بیشتری نسبت به کشت اول به طول می انجامد در نتیجه برنج سالمتری از این حیث شمرده می شود. نحوه عملکرد سم های آفت کش مانند سم کرم ساقه خوار به این گونه است که سم پس از استعمال، در بافت گیاه برنج نفوذ می کند و کرم های ساقه خوار پس از مصرف قسمت کمی از ساقه های برنج، از بین می روند. اما در این سم پس از مدتی در بافت گیاه کم شده و در نهایت از بین می رود. طولانی بودن این زمان در کشت دوم ضامن سلامتی بیشتر برنج است.

بسیاری از کشاورزان از برنج طارم محلی یا برنج هاشمی برای کشت دوم استفاده می کنند. در ضمن قیمت برنج کشت دوم در مقایسه با مدل مشابه کشت اول آن بیشتر است.

چین دوم (دونوج) چیست؟

بسیاری از کشاورزان برنج پس از برداشت کشت اول، زمین را به حال خود رها میکنند یا احیانا با ادوات کشاورزی ساقه های ایستاده برنج را تا سطح زمین خم می کنند. در صورت آبیاری زمین در این حالت چه با آب چاه و چه با آب باران، ساقه های جدید از ریشه های برنج دوباره جوانه زده و رشد می کنند. در صورت نگهداری مناسب و استفاده از کود، می توان برنج حاصل از این روش را بیشتر کرد. برنج حاصل از این روش نیز پخت بسیار خوبی دارد و اکثر کشاورزان از این نوع برنج برای مصارف خانگی خود استفاده می کنند.

اکثر کشاورزان به دلیل اینکه خودشان از این نوع برنج برای مصارف خانگی شان استفاده می کنند از سم پاشی و کود جهت افزایش محصول استفاده نمیکنند، و این نوع برنج یکی از سالم ترین برنج های موجود در بازار می باشد.